Scenario voor het mbo
De afgelopen periode heb
ik veel gelezen over trends in het mbo. Daarbij gaf het Trendrapport voor het
mbo – 2011 voor mij een goede houvast. In dit rapport zijn trends vanuit de
samenleving te lezen. Daarnaast worden er ook trends vanuit de ict beschreven.
Ook heb ik veel gehad aan
het trendrapport van Kennisnet gehad. Hierin worden de trends vanuit de
samenleving en het onderwijs gecombineerd.
Dit bracht me tot het
volgende scenario:
1. Samen werken naar het gemiddelde
- Er worden
groepen gevormd rondom gemiddelde prestaties, vermogens en interesses van
studenten. Er is reeds gestart met keuze delen in het mbo (Sbb -2016 https://www.s-bb.nl/onderwijs/kwalificeren-en-examineren/keuzedelen)
-
Beroepsgroepen worden taak gebieden/
interessegebieden.
-
Nieuwe verzuiling
-
CT Toepassing: Verrijkte contenT
2. Samen werken; jezelf volgen
-
Samenwerken met bedrijven / met de samenleving
-
Samenwerken met verschillende groepen in
de samenleving; Burgerschap
-
In groepen werken
-
Taakgebieden
-
ICT; Social Media, Semantic Web;
informatie delen
-
Virtual Reality
3. In welke groep pas jij?
- Individualisme
jezelf volgen en vinden in een groep. Op zoek gaan naar de groep die bij de
kwaliteiten, interesses past. Het onderwijs vormt zich rondom groepen.
-
Individualisme: jezelf vinden.
ICT: Cloud Computering: aanpassen van de omgeving
op de situatie.
4. Jezelf vinden in de vele mogelijkheden
- Individualisme
/ talentvorming / excellentie / passend onderwijs. Reeds
mee gestart (Kennisnet trendrapport; 2015 https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/publicatie/trendrapport/Trendrapport_2014-2015.pdf)
Individualistische
leertrajecten.
ICT;
Learning Analytics: volgsysteem waar studenten een individueel leertraject
kunnen volgen.
Bron:
Trendrapport MBO; 2011
http://archief.kennisnet.nl/fileadmin/contentelementen/kennisnet/Dossier_Cloud/Trendrapport-MBO-2011.pdf
Trendrapport Kennisnet PO -V0 - MBO; 2015
https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/publicatie/trendrapport/Trendrapport_2014-2015.pdf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten