SWOT voor Scenario 2:
Samenwerken; jezelf volgen SWOT Sint Lucas
Sint Lucas is een school voor creatief onderwijs in
Eindhoven en in Boxtel. Deze SWOT gaat over de locatie Eindhoven.
In deze SWOT heb ik gekeken naar de elementen uit ons
scenario. Een van de belangrijkste elementen zijn burgerschap en samenwerken
met de omgeving en samenwerken met verschillende groepen. Hier onder wordt deze
SWOT verder beschreven.
In de onderstaande foto is er een beeld geschetst van de sterkte en zwakte, kansen en bedreigingen. Daarna heb ik deze uitgewerkt in tekst.
Strongness
Strongness
- - SintLucas
is reeds gestart met het vormen van nieuw onderwijs middels verschillende
blokken te noemen zijn personality, creativity, practice. Hiermee wordt een
start gemaakt met het meer aandacht geven aan de samenwerkingsvaardigheden van studenten. Ook
wordt er al steeds meer aandacht besteed aan ‘Burgerschap’. Het uitbreiden van
dit scenario zou dus goed aansluiten bij de visie van SintLucas.
- - SintLucas
is reeds gestart met het opzetten van peer-to-peer learning. Hiermee wordt de
aandacht al wat meer gezet op de studenten. Het verder vormgeven richting peer
to peer learning is ook een richting die aansluit bij SintLucas.
-
Het
verder uitwerken van Virtual Reality and Augemented Reality geeft voor
SintLucas de mogelijkheid om ook studenten in te zetten om hier een aandeel in
te hebben. Studenten en medewerkers kunnen zelf een bijdrage leveren aan de
inhoud van de Virtual Reality en Augmented Realtiy.
- - SintLucas
bevindt zich binnenkort letterlijk in het creatieve hart van Eindhoven, waardoor
de nieuwe projecten en netwerken dicht in de buurt zijn, hier ontstaan op dit
moment veel creatieve ideeën.
Weakness
- - Veel
docenten vinden ‘Burgerschap’ een vaag begrip. Ook hebben ze beelden van het
vak die niet overeenkomen met de inhoud van het burgerschap. Docenten geven aan
het niet de moeite waard vinden om hier verder in te investeren.
- - Docenten
vinden dat zij onvoldoende opgeleid zijn om de aandacht in het onderwijs te
verleggen naar samenwerken en burgerschap. Zij weten niet precies was het is en
zijn onzeker over de bijdrage die zij hieraan kunnen leveren.
- - Er
moeten veel projecten worden gevonden in de beroepspraktijk zodat studenten ook
een optimaal leerrendement krijgen. De
stakeholders moeten gevonden worden in de buurt en in de omgeving.
- - De
organisatie van het onderwijs moet meer gericht zijn op het leren in projecten,
buiten school. Hierdoor wordt een gedeelte van het onderwijs buiten school
georganiseerd en een gedeelte in school. Dit vraagt een grote verandering voor
de organisatie.
Opportunity
- - Het
leren in groepen biedt de studenten een mooie voorbereiding op de toekomst. In
de samenleving wordt ook veel samengewerkt waardoor dit een mooie voorbereiding
is op een leven in de samenleving.
- - In
wisselende groepen werken geeft een goede voorbereiding op een flexibele
samenleving waarin studenten ook vaak moeten werken in verschillende groepen.
- - De
school staat in dit scenario midden in de samenleving. Dit levert een goede
voorbereiding op een flexibele samenleving waarin ruimte is voor het maken van
nieuwe netwerken.
- - Samen
leren geeft studenten veel energie en nieuwe kansen vanuit de samenleving.
Kansen op het maken van netwerken en
contacten.
Threats
- - Docenten
kunnen de school zo willen inrichten dat er te veel ruimte is voor
vakinhoudelijke vakken, zoals digitale vaardigden, het concept denken en het maken van beroepsproducten. -Docenten moeten dus meer ruimte maken voor
andere inhoudt.
- - Docenten
kunnen moeilijk mee met de ideeën waarin veel ruimte is voor samenwerken en
burgerschap.
- - Er
moeten veel nieuwe projecten komen, hiervoor moeten veel contacten gelegd
worden. Wanneer er onvoldoende contacten en projecten ontstaan is er te weinig
inhoud voor onderwijs.
Hierbij de feedback van Frank;
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.dropbox.com/s/yl6bbr25z1jxj14/Feedbackkader%20quest%203%202015-2016%20Gitty.docx?dl=0