maandag 29 februari 2016

Quest 3 SWOT - Sint Lucas Eindhoven

SWOT voor Scenario 2:  Samenwerken; jezelf volgen SWOT Sint Lucas

Sint Lucas is een school voor creatief onderwijs in Eindhoven en in Boxtel. Deze SWOT gaat over de locatie Eindhoven.
In deze SWOT heb ik gekeken naar de elementen uit ons scenario. Een van de belangrijkste elementen zijn burgerschap en samenwerken met de omgeving en samenwerken met verschillende groepen. Hier onder wordt deze SWOT verder beschreven.






In de onderstaande foto is er een beeld geschetst van de sterkte en zwakte, kansen en bedreigingen. Daarna heb ik deze uitgewerkt in tekst. 




Strongness

-       -  SintLucas is reeds gestart met het vormen van nieuw onderwijs middels verschillende blokken te noemen zijn personality, creativity, practice. Hiermee wordt een start gemaakt met het meer aandacht geven aan de samenwerkingsvaardigheden van studenten. Ook wordt er al steeds meer aandacht besteed aan ‘Burgerschap’. Het uitbreiden van dit scenario zou dus goed aansluiten bij de visie van SintLucas.
-       -  SintLucas is reeds gestart met het opzetten van peer-to-peer learning. Hiermee wordt de aandacht al wat meer gezet op de studenten. Het verder vormgeven richting peer to peer learning is ook een richting die aansluit bij SintLucas.
-        Het verder uitwerken van Virtual Reality and Augemented Reality geeft voor SintLucas de mogelijkheid om ook studenten in te zetten om hier een aandeel in te hebben. Studenten en medewerkers kunnen zelf een bijdrage leveren aan de inhoud van de Virtual Reality en Augmented Realtiy.
-        - SintLucas bevindt zich binnenkort letterlijk in het creatieve hart van Eindhoven, waardoor de nieuwe projecten en netwerken dicht in de buurt zijn, hier ontstaan op dit moment veel creatieve ideeën.

Weakness
-        - Veel docenten vinden ‘Burgerschap’ een vaag begrip. Ook hebben ze beelden van het vak die niet overeenkomen met de inhoud van het burgerschap. Docenten geven aan het niet de moeite waard vinden om hier verder in te investeren.
-        - Docenten vinden dat zij onvoldoende opgeleid zijn om de aandacht in het onderwijs te verleggen naar samenwerken en burgerschap. Zij weten niet precies was het is en zijn onzeker over de bijdrage die zij hieraan kunnen leveren.
-        - Er moeten veel projecten worden gevonden in de beroepspraktijk zodat studenten ook een optimaal leerrendement krijgen.  De stakeholders moeten gevonden worden in de buurt en in de omgeving.
-        - De organisatie van het onderwijs moet meer gericht zijn op het leren in projecten, buiten school. Hierdoor wordt een gedeelte van het onderwijs buiten school georganiseerd en een gedeelte in school. Dit vraagt een grote verandering voor de organisatie.

Opportunity
-        - Het leren in groepen biedt de studenten een mooie voorbereiding op de toekomst. In de samenleving wordt ook veel samengewerkt waardoor dit een mooie voorbereiding is op een leven in de samenleving.
-        - In wisselende groepen werken geeft een goede voorbereiding op een flexibele samenleving waarin studenten ook vaak moeten werken in verschillende groepen.
-        - De school staat in dit scenario midden in de samenleving. Dit levert een goede voorbereiding op een flexibele samenleving waarin ruimte is voor het maken van nieuwe netwerken.
-        - Samen leren geeft studenten veel energie en nieuwe kansen vanuit de samenleving. Kansen  op het maken van netwerken en contacten.

Threats
-        - Docenten kunnen de school zo willen inrichten dat er te veel ruimte is voor vakinhoudelijke vakken, zoals digitale vaardigden,  het concept denken en het maken van beroepsproducten.  -Docenten moeten dus meer ruimte maken voor andere inhoudt.
-        - Docenten kunnen moeilijk mee met de ideeën waarin veel ruimte is voor samenwerken en burgerschap.

-        - Er moeten veel nieuwe projecten komen, hiervoor moeten veel contacten gelegd worden. Wanneer er onvoldoende contacten en projecten ontstaan is er te weinig inhoud voor onderwijs.

1 opmerking:

  1. Hierbij de feedback van Frank;

    https://www.dropbox.com/s/yl6bbr25z1jxj14/Feedbackkader%20quest%203%202015-2016%20Gitty.docx?dl=0

    BeantwoordenVerwijderen