maandag 18 januari 2016

Het onderwijs in de toekomst - Middelbaar beroepsonderwijs

Het onderwijs in de toekomst voor het mbo kan op diverse trends gebaseerd worden. De trends die het meest voor de hand liggen zijn gelijkheid / ongelijkheid en maatschappelijke onrust.

Binnen het middelbaar beroepsonderwijs moet er gebruik worden gemaakt van een kwaliteitsplan (bestuursakkoord mbo 2014). In dit kwaliteitsplan zijn een aantal vaste onderdelen opgenomen zoals professionalisering taal en rekenen, Beroeps Praktijk Vorming, Excellentie, Vroegtijdig School Verlaten, Studiesucces en Aansluiting beroepsmarkt.
Deze onderdelen kunnen terug gevonden worden in de trends die eerder genoegd zijn.

Trend 1 Gelijkheid / ongelijkheid
Wanneer dit een plek binnen het middelbaar beroep moet krijgen zien we een toenemende ongelijkheid is talenten, kansen, mogelijkheden, motivaties voor de opleiding en voor de beroepen.
Steeds vaker lopen de mogelijkheden verder uiteen. Een groep is geen homogene groep omdat er zo veel verschillen zijn tussen verschillende individuen.
Het verder vormgeven van trajecten waarin excellente studenten zich verder kunnen ontwikkelingen geeft aan dat er verdere ongelijkheid bestaat binnen het middelbaar beroeps onderwijs. Deze ongelijkheid kan ontstaan vanuit de kwaliteiten van studenten.
Daarnaast zullen er ook meer verschillen ontstaan vanuit motivatie of problemen. Dit is dan ook een van de reden waarom studenten vaak vroegtijdig stoppen met een opleiding op het middelbaar beroepsonderwijs.

Centrale vraag;
Passen we het onderwijs aan de centrale norm van het gemiddelde of worden de kansen benut zodat we verder ingaan op de talenten van de verschillende studenten?
Drijvende kracht voor het mbo
Door de globalisering wordt zichtbaar hoe groot de verschillen zijn tussen rijk en arm. Zowel binnen Nederland als buiten Nederland. De rijker worden steeds armer de armen steeds armer.

Trend Maatschappelijke onrust Culturele onrust
Binnen de gehele wereld is er steeds meer onrust. Deze onrust is te vinden in het aantal vluchtelingen dat probeert naar Europa te vluchten en de toenemende aanslagen die wereldwijd steeds problematischere vormen aanneemt.
Er ontstaat onrust doordat er binnen Nederland moet uitgegaan worden van gezamenlijke waarden en normen. Steeds worden de verschillen tussen waarden en normen benoemd.
In Nederland wordt er veel aandacht besteed aan Burgerschap. Enerzijds om studenten een steeds beter inzicht te geven over eigen waarden en normen anderzijds om de gemeenschappelijke waarden en normen ook zichtbaar te maken. Ook maakt Nederland gebruik van zogenaamde inburgeringscursussen voor nieuwkomers. Hierin worden gezamenlijke doelen ook meegenomen.
Binnen het mbo wordt er steeds meer aandacht gegeven aan de soft skills omdat het niet duidelijk is hoe de toekomst er uit ziet. Wel is het duidelijk dat studenten steeds beter moeten weten wat zij precies willen. Zij moeten een succesvolle studie hebben waarin het duidelijk is wat zij verwachten van zichzelf en het toekomstig beroep.

Centrale vraag binnen deze trend:
Passen we het onderwijs aan de verschillen in waarden en normen van de verschillende personen of gaan we op zoek naar meer overeenkomsten?
De culturele diversiteit wordt steeds benadrukt binnen de verschillende trends. Het benoemen van de verschillen lijkt weinig effect te hebben. Het zoeken naar nieuwe vormen waarin respect het centrale woord is kan daarbij een uitgangspunt zijn.

1 opmerking:

  1. Bij de verkenning van de trends focus je meteen op twee trends. Op basis van welke afweging maak je deze keuze? Welke andere trends spelen een rol maar scoren lager op impact en onzekerheid waardoor je ze niet gekozen hebt?

    BeantwoordenVerwijderen